Print ISSN: 2617-9547

Online ISSN: 2617-9555

Issue 1,

Issue 1


Accumulization in Contemporary Architecture

Khalil Ibrahim Ali; Amaal Abdulhusein Al - Hejaj

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 1, Pages 54-69

Abstract
Accumulization, in contemporary Architecture, gained significance during the last decade
of 20th century. It represents an attempt in changing the receiver imagination and to reinforce
his role in reading and interpreting an architectural text which contains multiple layers of
repeat; condensation and differences to achieve cultural continuity'
Accumulization has been used to mean intertextuality to link traditions in Post_ Modern
Architecture and what follows, after modernism had failed to utilize repetition, which
represent an archetype of accumulation.
This paper deals, primarily, in Post- Modern and De- construction architecture, to
explore how these two movement had reacted to accumulation; though defining
accumulization, in order to establish framework, a set ofconclusions is achieved. It was found
that accumulization in architecture was vaguely defined, and theoretical references wete
strongly linked to literature. This linkage is heavily used to arrive at constituents of
accumulation. Finally, three prime constituents were identified, mainly: objectives, levels and
types which organize the use of the term.
 

Sources of the Architectural Form and its Specialization in Iraqi Architectural Education

Suha Hasan AL-Dahwi

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 1, Pages 87-103

Abstract
M",ry studies have concentrated on form sources in architecture according to many
lundamentals in classification, which have been graduated from generality to specialty of
subject. They have consisted of: Iheories of fbrm ,design kinds . design constraints ,design
conceptual ipproaches , sources belongation and degrec of common source which has
produled many different sources according to these studies
Tl.rese many approaches about architecture form sources and misunderstanding them in
1.aqi architecturai
-teaching
have led to appearance of the research problem (There is_ n^o clear
idea about the nature ofdlpendent souries { from students} to drive the architectural form in
lraqi architectural schools). The research objective is to define an comprehensive theoretical
liamework about the nature of architectulal folm sources in general and to discovel the
sources which the students depend on specially in Iraq and to explain the specialty ofteaching
which was concerning with the research subject.
The study has concluded that the architectural student depend on many sources. for one
project, this make sure the conceptual comprehensively and the richness of architectural
produ"ts, also the results have appeared many characteristics of products, in addition the
specialty of architectural teaching in lraqi architectural schools which is conceming on form
sources.
الملخص
رکزت العدید من الدراسات على مصادر الشکل فی العمارة تبعا لاسس عدیدة فی التصنیف تدرجت من العمومیة
الى خصوصیة الموضوع حیث شملت الدراسات: نظریات الشکل، أنواع التصمیم، محددات التصمیم، التوجهات الفکریة  للتصمیم ، انتمائیة المصدر ، ودرجة مالوفیة المصدر. مما نتج عن ذلک تعدد المصادر واختلافها تبعا لتلک الدراسات.  أن هذه التعددیة فی التوجهات حول مصادر الشکل المعماری وعدم وضوحها فی التعلیم المعماری العراقی بشکل  خاص أدى الى بروز مشکلة البحث وهی ( عدم وجود تصور واضح حول نوع المراجع المعتمدة (من فبل الطلبة)  اشتقاق الشکل المعماری فی المدارس المعماریة العراقیة). یهدف البحث الى تحدید إطار نظری شامل لطبیعة مراحع  الشکل المعماری عموما واستکشاف المراجع التی یعتمدها الطلبة فی العراق خصوصا وتوضیح خصوصیة التعلیم فیما  یتعلق بموضوع البحث .  استنتج البحث تعددیة المصادر المعتمدة من قبل الطالب المعماری بالنسبة للمشروع الواحد مما یؤکد الشمولیة  الفکریة وغنى النتاج المعماری ، کما أظهرت النتائج ممیزات الاشکال الناتجة . فضلا عن خصوصیة التعلیم  المعماری فی المدارس المعماریة العراقیة والمتعلقة بمصادر الشکل.
أوصت الدراسة باستثمار نتائج البحث فی الممارسة التطبیقیة وأهمیة التواصل المعرفی بالنسبة للدروس النظریه
لغرض رفد الطلبة بالمعلومات النظریة ولتعزیز العمل التطبیقی حین قیامهم بعملیة التصمیم .

The Effect of the Geometrical Relations of the Opera Spaces on the Acoustical Performance

Saba Jabar Al-Khafaji; Peter Khammu Mety; Sara Munther Al-Khoja

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 1, Pages 127-151

Abstract
the discuss which ,houses buildings-opera of type specific a about is study This that performs and audience the of space closed the in limits acoustics architectural of aspects  .rfonnance. acoustical the on effect great have that parameters geomeüical upon depend  acoustical the on spaces opera of relations geometrical the of effect the improve To  and hall of space conceming relations geometrical (6) obsetving by done wa,S performance  predict to used be could that formulas final extract to mathematically them testing and ,stage  the of efficiency the improve can which parameters acoustical important most the performance.
الملخص
تعد دور الأوبرا من أکثر الأبنیة السمعیة تخصصا وغنى وتعقیدا فی العلاقات الفضائیة بین مکوناتها الرئیسیة
والثانویة ولا سیما فضائی القاعة والمنصة. ولما کان العرض الأوبرالی یتسم بتعدد المستویات الأدائیة والتی تؤثر
بدورها فی تعدد المتطلبات الوظیفیة والخدمیة لکل من جموع المؤدین والحضور، لذا فأن کفاءة وشهرة الدار الأوبرالی  مرتهن بعدد من المؤشرات التصمیمیة المتعلقة بعدد من العلاقات الهندسیة والتی تحدد العقة بین المکونات الفضائیة  للقاعة (کطاع الحضور) ومنصة العرض (قطاع المؤدین) والتی تؤثر فی تحدید کفاءة الأداء الوظیفی للدار من الناحیة  البصریة والسمعیة إضافة إلى شروط الراحة والأمان.  والبحث یستقرأ تلک المؤشرات عبر دراسة تحلیلیة تعتمد أسلوب المقارنة لعدد من الحالات الدراسیة والتی  شملت عدد من أشهر دور الأوبرا فی العالم ولعدة علاقات هندسیة بین المکونات الفضائیة للقاعة والمنصة لیتم تحدید  مدى تأثیرها على أهم المؤشرات الصوتیة لأهمیتها فی إنجاح الفعل الأدائی لدور الأوبرا.

Change of the Aesthetical and Functional Meaning in Deconstractive and Post-Modern Architecture

Akram Jassim Al-Akkam; Ayad Ahmed ELhyti

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 1, Pages 104-126

Abstract
Some studies focused on the meaning of function and aesthetics, and its' changing
mechanism in contemporary architecture. These studies aimed to explore the changing
foundations of formal relationships, which leads to change meaning in contemporary
Architecture. Some studies didn't explain the significance of changing values or the activity
degree that associated formal relationships.
The aim ofthc research is to explore the significance values ofchanging esthetical and
formal meaning indicators, and to explore the activity of formal relationships associating in
building structural foundation that changing eslhetical and functional meaning in
deconstractivism and post modernism architecture.
It was hypothesized the variation of structural and semantical foundations that change
esthetical meaning in deconstractivism and post-modemism architecture, and with more
visible weight to variation ofchanging the esthetical meaning in comparison with functional
once.
الملخص
تناولت العدید من الدراسات معنى الوظیفة والجمال واسالیب التغیر المعتمدة لهما فی العمارة المعاصرة. وهدفت
بعض الدراسأت الى کشف أسس تغییر العلاقات الشکلیة المؤدیة الى احداث تغیر المعنى فی العمارة المعاصرة، الا انها  لم توضح معنویة قیم التغیر او فاعلیة المفردات الشکلیة المساهمة بهأ.  یهدف البحث الجاری الى الکشف عن معنویة قیم التغیر بالمعنى الوظیفی والجمالی، والکشف عن فاعلیة المفردات  الشکلیة المساهمة فی بناء الأسس الهیکلیة لتغیر المعنى الوظیفی والجمالی فی عمارة ما بعد الحداثة والتفکیکیة، مفترضا  تباین الأسس المعنویة والهیکلیة لتغیر المعنى الجمالی فی عمارة ما بعد الحداثة والتفکیکیة ویکون التباین اکثر وضوحا  فی تغیر المعنى الجمالی مقارنة بتغیر المعنى الوظیفی فی عمارة ما بعد الحداثة والتفکیکیة.  ولتحقیق هدف الدراسة، اعتمد البحث شبه التجریبی أسلوب الدراسة التحلیلیة الوصفیة، ووظف عینة مستجیبة

Development of the Form and Meaning Relationship in Architecture

Akram Jassim Al-Akkam; Ayad Ahmed ELhyti

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 1, Pages 70-86

Abstract
Many architectural literatures and studies emphasized on the relationship between Form and meaning. Ihat relationship varied through historical periods as a result of the natureof thinking changes reflecting specifically on that relationship. The research aims to verify the nature of relationship between form and meaning through historical and philosophical approaches in architecture. The research hypothesizedvariation of structural principles of that relationship To achieve the research's aim, It was subdivided into three parts. The first, historical dealt with a greek, gothic, romanesque, renaissance, and Baroque architecture, While the second part displayed the modern and contemporary architecture (post-modernsim and deconstractivism).
الملخص
رکزت الدراسات والطروحات المعماریة فی مناقشتها لعلاقة الشکل بالمعنى عبر الفترات التاریخیة المتباینة
کنتیجة لطبیعة التغیر فی الفکر وما انعکس منه على خصوصیة تلک العلاقة.
یهدف البحث الحالی تفحص طبیعة علاقة الشکل بالمعنى عبر التوجیهات التاریخیة والفلسفیة المهمة للعمارة،
مفترضا تباین اسس بناء هذه العلاقة.  ولتحقیق هدف البحث، فقد تم تصنیفه إلى ثلاثة اجزاء، الاول تاریخی متمثلا بالعمارة الاغریقیة الفوطیة،  الرومانسیة، عصر النهضة وعمارة الباروک، واهتم الثانی بفترة الحداثة والمعاصرة (ما بعد الحداثة والتفعیلیة، وتعامل  الثالث مع التوجهات الفلسفیة الظاهراتیة، البنیویة، ما بعد البنیویة.
أثبتت النتائج تباین مصادر ارتباط المعنى فی المحور التاریخی وتباین اسلوب تولید المعنى ومصسادره وانواعه
وصیغ التغیر فیه، ومصادر الشکل وخصائصه واسالیب تغیره فی محور فترة الحدائة والمعاصرة، وتباین ارتباط
المعنى بالذات والموضوع، واسلوب خلق المعنى، وامکانیة تحدید المعنى وادراکه فی محور التوجهات الفلسفیة
المعاصرة.  البحث تأثر العلاقة بالابعاد الزمانیة والمکانیة وبالنظره الفلسفیة تجاهها، وبالتالی تغیر المفردات الفاعلة فی  تلک العلاقة، ومیل تلک العلاقة للتحرر من الناحیة الموضوعیة نحو الذاتیة والتطرف بها (التفرد)، وتباین اسس بناء  علاقة الشکل بالمعنى من جهة وعلاقتها بالمتلقی من جهة اخرى.  وصیغ الاستنتاج النهائی بدینامیکیة علاقة الشکل بالمعنى من حیث اسس بنأئها او طبیعة التلقی.

The Technological Indicators of the Relationship Between Structure and Form in Contemporary Interior Spaces

Akram Jassim Al-Akkam; Hazim AL-Tek; Rand Hazim Agha

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 1, Pages 152-166

Abstract
Some studies concentrated on the technology subject in architecture and specifically
between form and structure in contemporary interior space. It has hypothesized the influence
of technology on relationship between structure and form is structurally and meaningfully.
But that studies hasn't explain the significance degree ofthat relationship indicators.
The aim of the research is to explore the significance degree ofthe technological
relationship indicators between form and structue in contemporary interior spaces. The
research's hypothesis that the significance degree of the indicators are varied.
In order to tackle the investigation problem, the research employ (28tb) interior spaces
as research setting, and, (10'n) respondents. The data was gathered through checklist and
through three surveying phases which approximately took three months. T-Test analysis was
used as statistical method in processing the data depending on (spss) program.
الملخص
رکزت العدید من الطروحات على موضوع التکنولوجیا فی العمارة عموما والفضاءات الداخلیة خصوصا،
وتناولت بعض الدراسات اثر التکنولوجیا على العلاقة بین الشکل والمنشأ فی الفضاء الداخلی المعاصر مفترضة تأثر  تلک العلاقة بالأسس الهیکلیة والمعنویة للتکنولوجیا، إلا أن تلک الدراسة لم تبین درجة معنویة مؤشرات تلک العلاقة.  یهدف البحث الحالی الکشف عن درجة معنویة مؤشرات العلاقة التکنولوجیة بین الشکل والمنشأ فی الفضاءات  الداخلیة، مفترضا تباین درجة معنویة تلک المؤشرات.  ولتحقیق هدف الدراسة، وظف البحث عینه شملت (10) مستجیبین ومجموعة فضائیة منتخبة شملت (28)  فضاءا داخلیا، جمعت البیائات خلال استمارة الملاحظة، وخلال ثلاثة اوجه مسحیة، استغرقت قرابة ثلائة اشهر استخدم  التحلیل التائی (T-Test) کاسلوب إحصائی فی معاملة البیانات وباعتماد برنامج (spss).  أوضحت النتائج أولویة الصیاغة المبتکرة للتشکیلات الشکلیة المنشئیة ومیلها للتهرر من الهندسیة المنتظمة  غلاف الفضاء الداخلی من المحددات التصمیمیة، اضافة لتنوع العلاقات الشکلیة  نحو العضویة والنحتیة، وتحرر  المنشئیة مثل التدرج والتکسر.  کما بینت النتائج اولویة العلاقات المعنویة (semantical) والمتمثلة بالتعبیر الفنی والصراحة التعبیریة عن  المنطق المنشئی والشکلی، شمولیة وتکامل الحلول، عرض التقنیات بصورة زخرفیة او نحتیة، غموض العلاقات