Authors

Abstract

The subject of representation in the Interior Design & Interior Architecture occupied an important place
& a wide range of interesting by theorists, critics & practitioners of the jurisdiction of interior design, and
came this interest in narrative theory & practical both in terms of the fact that the products of interior design
are language & communication system with the receiver, This has pour practitioners jurisdiction interest to
generate meanings intended and delivered through a formula of representation, while a theorists & critics made
a lot of explanations in an attempt to discover the meaning of the work or approach, achieving basis formula of
representation for dialogic language through the formation of form in the interior space.
In order to highlight the required framework, research made use of literary and architectural studies to
come out with a detailed theoretical framework for the Representation in interior design. This included many
topics : What is meant by, Representation, what is the shift from formal references, How to deal with
references , the new generated meanings, interlocution of language in design.
The realization of this framework represented the first stage of the method followed in this study. As for
the requirements of the second stage (the application of the theoretical framework), which were delimited by
the choice of two groups of projects representing the most prominent architects of the Post-Modernism
approaches & Deconstruction school, as also requests the application for the research procedure to identify
indicators of the theoretical framework of controlled application, research objectives, method of collecting
information, measurement of variables and method of measurements on projects in the practical study &
analyzed there results.
A discussion of the conclusions of this study within many perspectives was held; the first of which
emphasized the importance of the theoretical framework set forth concerning the concept of the Representation
as an interlocution of language through the well-established theoretical knowledge presented in the Post-
Modernism approaches & Deconstruction school.احتل موضوع التمثيل في التصميم الداخلي حي ا زً مهماً و واسعاً من اهتمام منظ ري و مصممي التصميم الداخلي والعمارة
الداخلية، و جاء هذا الاهتمام ضمن طروحاتهم النظرية و العملية من منطلق كون نتاجات التصميم الداخلي لغة و نظام اتصال مع
المتلقي، لهذا فقد صب ممارسو الاختصاص اهتمامهم على توليد المعاني المقصودة و إيصالها من خلال صيغة التمثيل، بينما
أطلق المنظرون و النقاد الكثير من التفسي ا رت في محاولة لاكتشاف معاني العمل أو الاقت ا رب منها، محققين في هذا تأسيسا لصيغة
التمثيل لتحقيق اللغة الحوارية من خلال التكوينات الشكلية في الفضاء الداخلي. و ذلك ما دفع البحث إلى استثمار كلتي التوجهات
الأدبية و التصميمية لبلورة إطار نظ ري تفصيلي للتمثيل في التصميم الداخلي الذي تضمن عدة مفردات منها؛ ماهية التمثيل، و
ماهية التحول الشكلي من الم ا رجع، و التعامل معها، و آلية اشتغال صيغة التمثيل باتجاه صياغة اللغة الحوارية الفاعلة في تصميم
الفضاءات الداخلية. و قد شكلت بلورة هذا الإطار إنج ا ا زً للمرحلة الأولى لمنهج البحث في حل مشكلته، أما المرحلة الثانية وهي
تطبيق الإطار النظري في العمليات الإج ا رئية التي استند عليها البحث ، فقد تم تحديد مستلزماته وهي اختيار أنموذجين من
مجموعتين من المشاريع التابعة لأبرز معماريو حركة ما بعد الحداثة و المدرسة التفكيكية، وفق المبر ا رت الم ذكورة في إج ا رءات
البحث، كما تطلب التطبيق لإج ا رءات البحث تحديد مؤش ا رت نظرية للد ا رسة الخاضعة للتطبيق و أهداف البحث وطريقة جمع
المعلومات و قياس المتغي ا رت و أسلوب إج ا رء القياسات على المشاريع في الد ا رسة العملية و تحليل نتائجها.
و أخي ا رً نوقشت النتائج و الاستنتاجات النهائية ضمن محاور عدة؛ جاءت لتؤكد أهمية الإطار النظ ري الذي حدده البحث
لمفهوم التمثيل من ناحية نضوج المعرفة النظرية التي وفرها، مما أفرز أنموذجاً نظرياً ضم أنماط صيغ التمثيل المرتبط بتوجهات
حركة ما بعد الحداثة و المدرسة التفكيكية.

Keywords