Print ISSN: 2617-9547

Online ISSN: 2617-9555

Design, Theory, Methods


The Origami Strategy in Architecture

Abbas Al –Kraza; Saja Khalid Khalaf

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2020, Volume 19, Issue 2, Pages 18-38

A New patterns emerged for contemporary architectural texts by exploiting an ancient Japanese art called origami art, which means folding one piece of paper to form a variety of shapes without cutting or pasting this paper, and over time the importance of this art has emerged in the field of architecture and has become of great importance in producing Architectural texts with specific characteristics. The need to study origami emerged as a strategy for text production in contemporary architecture. Where the origami strategy is defined as "a strategy to produce an origami text with distinctive design patterns inspired by different references, by means of mechanisms and techniques and according to specific characteristics. The aim of the research is to build an integrated theoretical framework describing the origami as a strategy for producing the architectural text in general and patterns of formatting the shape in light of this strategy in particular.
 
 
ظهرت انماط شکلیة جدیدة لنصوص معماریة معاصرة من خلال استغلال فن یابانی قدیم یدعى فن  الاوریغامی والذی یعنی طی قطعة واحدة من الورق لتشکیل  مجموعة متنوعة من الأشکال دون قطع أو لصق هذه الورقة , وبمرور الزمن برزت اهمیة هذا الفن فی حقل العمارة  واصبح ذو اهمیة کبیرة فی انتاج نصوص معماریة تمتاز بخصائص معینة. فظهرت الحاجة لدراسة  الاوریغامی کأستراتیجیة  لانتاج النص فی العمارة  المعاصرة. حیث تعرف  استراتیجیة الاوریغامی انها" استراتیجیة انتاج نص اوریغامی ذو انماط تصمیمة ممیزه مستوحاة من مراجع مختلفة , بواسطة الیات وتقنیات ووفق خصائص معینة . وان هدف البحث بناء اطار نظری یکامل یصف الاورغامی کأستراتیجیة لانتاج النص المعماری بصورة عامة وانماط صیاغة الشکل فی ضوء هذه الاستراتیجیة بصورة خاصة.

Virtues of al-Farabi in the transformation of the city Baghdad city markets model

Ibrahim Jawad Al-Yousif; Mustafa Kamil Kadhim; Sura Kassim Ameen

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2019, Volume 18, Issue 1, Pages 1-12

Abstract: The individual is the basis of the emergence of cities, through which the emergence of multiple cities differed in terms of location, history and population, but did not remain in the structure of the initial list until our present time without the transformation and change in the structure of the city and by its various functions such as housing and shopping and other services, whether the social aspect or Economic, political or religious, and therefore we find that the emergence of any architectural model in the city is linked to the individual and society through them are identified the nucleus of the first models and then changes to architectural models influenced by the changing social needs as a result of the spatial and temporal action of the era, Research problem "The role of the changing social needs that led to the transformation of the market model of the historic city of Baghdad." The aim of the research was to "demonstrate the impact of the social needs of the individual on the transformation of the pattern of basic formations in architectural models (markets) in the historic city of Baghdad." The research was based on an inductive analytical approach to a common reading between the virtues of al-Farabi and Maslow's hierarchy of needs. It was based on the stages of the emergence of models of the traditional markets of Baghdad as a case study through which the vocabulary of the theoretical framework is applied in order to study the extent of the individual's interaction with the changing social variables spatially and temporally, and the reflection on the individual's profession in the city and its practice through the professional ethics of the work that is embodied in the city market.
 
المستخلص: ان الفرد ھو أساس نشؤ المدن ، فمن خلالھ نشأت مدن متعددة اختلفت من حیث موقعھا وتاریخھا وعدد سکانھا ولکن لم تبقى ببنیتھا الأولیة قائمة حتى عصرنا الحاضر دون ان یحدث لھا تحول وتغیر فی بنیة المدینة وبفعل وظائفھا المتعددة کالسکن والتسوق وخدمات أخرى سواء کان ذلک بالجانب الاجتماعی او الاقتصادی او السیاسی او الدینی، ولھذا نجد ان نشوء أی أنموذج معماری فی المدینة مرتبط بالفرد والمجتمع فمن خلالھم یتم تحدید النواة الأولى للنماذج ومن ثم تحدث التغیرات للنماذج المعماریة بتأثیر الاحتیاجات الاجتماعیة المتغیرة نتیجة الفعل المکانی والزمانی للعصر، ولھذا فظھرت المشکلة البحثیة "دور الاحتیاجات الاجتماعیة المتغیرة التی أدت الى تحول أنموذج الأسواق لمدینة بغداد التاریخیة" وبرز ھدف البحث لیمثل "بیان تأثیر الاحتیاجات الاجتماعیة للفرد على تحول نمط التکوینات الشکلیة الأساسیة فی النماذج المعماریة ( الأسواق ) فی مدینة بغداد التاریخیة "، وقد اعتمد البحث على منھج تحلیلی استقرائی لقراءة مشترکة بین فضائل الفارابی وھرم ماسلو للحاجات. وتم الاعتماد على مراحل نشوء أنموذج الأسواق التقلیدیة لمدینة بغداد کحالة دراسیة یتم من خلالھا تطبیق مفردات الاطار النظری من اجل دراسة مدى تفاعلیة الفرد مع المتغیرات الاجتماعیة المتغیرة مکانیا وزمانیا، وانعکاس ذلک على مھنة الفرد فی المدینة وممارستھ لھا من خلال الأخلاقیة المھنیة للصنعة التی تتجسد فی أسواق المدینة.

Ethics of architectural education in academic institutions

Abdullah Saadoon Salman

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2019, Volume 18, Issue 2, Pages 18-27

Abstract
The research deals with the concept of moral education as one of the most influential concepts in the process of teaching the foundations of architectural design. It defines it as "an integrated educational program organized according to the highest moral values ​​within an academic institution concerned with architecture. Its program consists of three main elements: Educational and assessment tools and assessment, and requires reliability and quality Crickshten for the maintenance of architecture as a profession to the level of comprehensive or partial reform, which requires professors to perpetuate the modernization of methods of moral architectural education as well as the development, resulting in innovative architectural texts Individual and society", thus research problem is in the (development of a comprehensive theoretical perception about the ethics of education architecture). Therefore, the research aims at clarifying the strategy of the moral education of architecture as well as its foundations and the methods of evaluating its quality. Accordingly, the research assumes that the indicators of the ethics of architectural education have a positive effect in the formulation of creative architectural productions. In order to address the research issue and achieve the objectives of the research and validation of the hypothesis was first built knowledge framework, and then a comprehensive theoretical framework of the ethics of architectural education derived from the architectural ideas and support to be embodied in final form in three main indicators, namely: the strategy of moral education for architecture, and the foundations of moral education of architecture, And then an exploratory study evaluating the quality of education and its ethics in the Department of Architecture / University of Technology. Finally, a set of conclusions were reached which show the control of the practice of architectural education according to all its indicators Creative abstraction.
 

The Influence of Beliefs on Iraqi Architecture Continuity & discontinuity with belief architecture

Ibrahim Jawad Al-Yousif; Riyam Rajab Fenjan Al-Amara

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2019, Volume 18, Issue 2, Pages 42-54

Abstract
Continue or discontinue scope between the previous & the current architecture and their relation to the future requires orientation to know their references related to many beliefs considering it Cultural & historical values give to architecture local identity. It also defines the degree of relationship between the human, society and its connection to the place. The beliefs are appeared by creating architecture link to cultural heritage and it is expressed by using the technology of the era. This research introduced many architectural studies to determine the research problem, which was "Lack of knowledge about the belief effect on architecture production in deferent periods, and its role to inquiry continuity & discontinuity between the past and present". The study goals are to clarify the impact of belief on the Iraqi architectural production at different periods, extending from the emergence of Iraqi architecture to the present, and to affect the differing belief at formulation structure on the level of the exterior of the building: By dividing the effect of belief into four positions. "The prevalence of religious beliefs – Multiple beliefs – Lack of beliefs – emergence new beliefs". Each position differed in its treatment according to the time limit with adopting models designed in one of position or with two together to indicate the impact of different belief in them. This research reached many conclusions and recommendations for achieving the research objective. 
المستخلص: یتطلب البحث فی مدى التواصل أو االنقطاع بین عمارة الماضی والحاضر وعالقتها بالمستقبل، التوجه لمعرفة مرجعیاتها، المرتبطة فی تناول البحث معتقدات وصفت بأنها قیم حضاریة وتاریخیة وثوابت تعطی للعمارة هویتها المحلیة. إن االهتمام بدور المعتقدات، مفهوما وأبعادا وأنواعا وتأثیرها على الفرد والمجتمع ومن ضمنها تأثیرها على العمارة تظهر فی کیفیة أنشاء عمارة ترتبط بالموروث التاریخی وتعبر عنها باستخدام تکنلوجیا العصر. یهدف البحث إلى د ارسة واستق ارء دور المعتقد فی النتاج المعماری الع ارقی خالل فترة )1960-2003 ،)لذا تطرق البحث إلى الد ارسات المعماریة وغیر المعماریة وصوال إلى بیان الفجوة المعرفیة التی تمثلت بعدم وضوح دور المعتقد فی النتاج المعماری فی فت ارت مختلفة من تاریخ العمارة الع ارقیة. وعلى ضوء ذلک تحددت المشکلة البحثیة " غیاب التصور الکافی عن أثر المعتقد على نتاجات العمارة العراقیة ودورها فی تحقیق التواصل بین الماضی والحاضر ". حیث ان أثر اختالف المعتقد فی النتاج على مستوى الشکل الخارجی للمبنى من خالل تقسیم أثر المعتقد إلى ثالثة مواقف )تعددیة المعتقدات، انعدام المعتقدات، ظهور معتقدات جدیدة(، اذ اختلف کل موقف فی أسلوب تعامله مع المعتقد وبحسب الفترة الزمنیة، مع اعتماد نماذج صممت ضمن أحد تلک المواقف أو عاصرت موقفین معا، لبیان أثر اختالف المعتقدات فیها، لینتهی البحث إلى عدد من االستنتاجات والتوصیات الخاصة بتحقیق هدف البحث.

Spatial Organization and socisl structure

Khalil Ibrahim Ali Ali; Merel Feneeg Parsegh; Sabih Ali Al-Chalabi

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2003, Volume 3, Issue 1, Pages 57-70

actors,cultural and social by influenced is ,phenomena a as ,organization Spatial social varying between differences recognize and perceive can phenom,we this Through relationship social to meaning and reaction of mode humanitarian a gives lt .tructures.
space. urban the in difusion through social on organization spatial of dependance emphasize to aims paper This major of review a through ,principles significant clarify tO aims it ,Furthur .ctivities.
theories relevant places certain identity to space organize to vital are structures social that proves lt urban the form that elements physical of significance and meanings social through its of scope broad a as traditions and values social contains which environment
 
 
إن التنظیم الفضائی ظاهرة تحرکها مجموعة من العوامل الأجتماعیة والثقافیة فی إطار البیئة الحضریة. یمثل التنظیم الفضائی أحد الوسائل الأکثر بروزا الذی من خلاله ندرک أو نمیز وجود الأختلافات الثقافیة بین بنیة أجتماعیة وأخرى أی الأختلافات فی الطرق التی یحیا بها أعضاء تلک المجتمعات وینتجون وجودهم الأجتماعی، فالتنظیم الفضائی هو شکل للتنظیم الأجتماعی وأسلوب للعمل الأنسانی الذی یعطی معنى للفضاء من خلال الأندماج والأنفصال.  یهدف البحث الى توضیح أهمیة أرتباط التنظیم الفضائی بالحیاة الأجتماعیة، بالأضافة الى توضیح اهم  المبادى التی تقدم أنموذجا للتنظیم الفضائی - الأجتماعی، کما تم التطرق الى أهم النظریات والدراسات التی  حددت العلاقة بین التنظیم الفضائی والتنظیم الأجتماعی. رکزت کل نظریة او دراسة على مفهوم معین لتوضیح  هذه العلاقة، حیث رکز بعضها على مفهوم الأستخدام للفضاء، ورکز البعض الأخر على مفهوم السیطرة على  الفضاء، وتمثل هذه المفاهیم مستویات الأفراد فی البئة الحضریة (مستخدم ، مسیطر). أذن یعکس التنظیم الفضائی التکوین الأجتماعی لبنیة أجتماعیة معینة فی مکان معین لأن التنظیم الفضائی یعکس دلالات ومعانی أجتماعیة بالأعتماد على العناصر الفیزیائیة المحددة للفضاءات والذی سیحدد نوع العلاقة الفضائیة والذی یعکس بدوره نمط العلاقات الأجتماعیة والتقالید والأعراف السائدة فی المکان أو المحیط الثقافی للمکان.
 

Psychological Absence When Receiving Study On Perceiving Attendance, Absences and Impurities

Harith Abd Hameed; Hala Abdulwahab saeed

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2003, Volume 3, Issue 1, Pages 95-112

ان العمارة الیوم تهدف للتوصل الى الشعریة والبلاغة فی الشکل المعماری والتی تتحقق من خلالها تعددیة واغناء المعانی، والذی یحقق اشراک المتلقی فی العملیة الابداعیة واشراکه فی انتاج النص فالمتلقی فی هذه الحالة سیتم جسورا بین  عناصر الحضور وعناصر الغیاب ویظل النص یکتسب معانی ومعانی طالما کان لدینا ما نزوده به، ولا تنفذ معانیه الا بنهایة  حدود خبرة القارئ وخیالی.  ولقد جاء هذا البحث لیوضح کیفیة ادراک المتلقی للغیاب فی العمارة وکیفیة تأثیر الجوانب النفسیة (السایکولوجیة)  على ادراک الغیاب وتوضیح سایکولوحیا الحضور والغیاب فی العمارة. والذی یبدأ بدور المتلقی فیادراکه الحسی ثم الانفعال الاولی وبعدها یبدأ بملا الفجوات واستحضار الغیاب وثم الوصول الى الکشطالت النهائی للعمل المعماری. ویعتمد البحث ستة محاور، یتم فی المحور الاول طرح مفهوم الادراک والدراسات الادراکیة فی العمارة ونظریة الکشطالت  وارتباطها بالعمارة بینما یوضح المحور الثانی الحضور والغیاب والمفاهیم المرتبطة بها وهی الازاحة والاختلاف والتواصلیة،  کل هذا یصب فی المحور الثالث والذی یهتم بادراک الغیاب فی العمارة بتشخیص الجوانب النفیسة وتأثیرها عند ادراک  الحضور والغیاب فی الادب والشعر کحقول معرفیة اخرى. ویوضح المحور الرابع دور المتلقی فی ادراک الحضور والغیاب  فی العمارة والتأثیر السایکولوجی لادراک الغیاب بینما یتحدد فی المحور الخامس الاطار المعرفی للبحث وذلک باستخلاص اهم  المفردات فیما یخص ادراک الغیاب فی العمارة .

Time Semantics As an expression in architecture

Khalil ibrahim Ali; Hadeer Jassim Al-saady

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 3, Pages 165-176

The concept of time had stood to confront philosophical studies in several
fields of kaowledge, including archilecture, demanding an understanding of this
phenomenon.
Time remained invisible, and only felt by sense, intuition and abstraction;
unconnected to architecture as an expression of form.
This paper tries to relate time to architecture not as an evolutionary concept
in architectural change but as a factor which evolves with significance in expressive
aspect.
It presents findings, which illustrates time as a signifier to architectural
vision and expression.
 
لا حاجة فی البدء إلى الالماع بأنه لیس للزمان تعریفا محددا ، ولکن له صفته الموضوعیة ووجوده الحقیقی باعتباره أحد مظاهر الوجود الإنسانی والمادی و أحد منعطفات الفلسفة والعلوم الطبیعیة، وتأول معنى الزمان ومفهومه فی الفلسفة أو خارجها دونما ربطه بالعمارة بشاکلة ما. یسعى البحث إلى تقصی مفهوم الزمان کصیغة تعبیریة فی العمارة وإظهار السبل التی یمکن من خلالها فهم هذا المفهوم و أثره على فهمنا للعمارة وتحدید الجوانب التی من خلالها یمکن دراسة الزمان وعلاقته بالعمارة من خلال تقصی جوانب التواشج بینهما بالاستناد إلى الدراسات ذات الطابع الزمانی باتجساه من جهة والدراسات المعماریة باتجاه الزمان من جهة أخرى لتتلخص عن الرؤیة المعماریة نحو العمارة المعنى الزمانی او الرؤیة الزمانیة المسقطة فی التعبیر المعماری وتحددت بموجبها الاستنتاجات المتضمنة

The Prototypes of the concepts of Game Phenomenon in Contemporary Architecture

Akram Jassim Al-Akkam; Dalia Ghassan Fattah

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 3, Pages 71-86

There have been many points of view set to explain games. Some of which include the old theories whose foundation was created on a philosophical meditative base and have been achieved through the physiological theories (as the surplus energy theory and the relaxation theory), the biological theories (as the recapitulation theory and the pre-exercise theory), and the abreaction theory. These theories have paved the way for the current psychological theories that are meant to explain games on scientific studies and empirical researches.lt is possible to summarize these theories by the theory of Gestalt, the theory of Piaget
 
تعددت التوجهات النظریة التی فسرت الالعاب والتی شملت توجه النظریات القدیمة التی قامت على اساس فلسفی تأملی وتضمنت النظریات الفسیولوجیة (کنظریة الطاقة الفائضة ونظریة الاسترخاء) والنظریات البیولوجیة (کالنظریة التلخیصیة ونظریة الاعداد) ونظریة التنفیس. وتوجه النظریات النفسیة المعاصرة التی تضمنت نظریة الجشتالت والمجال ونظریة جان بیاجیه ونظریة التحلیل النفسی لفروید ونظریة فیجوتسکی. کما تعددت التوجهات الفلسفیة لتفسیر الألعاب المتمثلة بتوجه الحریة والتقلید لشیلر وتوجه فتجنشتین لالعاب اللغة وتوجه جویو الذی یوضح موقف اللعب من الفن والجمال. استثمرت نظریة الالعاب فی حقول معرفیة متعددة منها المجالات الاقتصادیة والاجتماعیة ومجالاتالحرب والسیاسة والاستراتیجیات العسکریة والحاسبة الالکترونیة... وغیرها من الحقول المعرفیة الاخرى، إلا ان استثمار تلک النظریة فی الحقل المعماری لم ینل القدر الکافی من الاهتمام بسبب حداثته. یهدف البحث الحالی الى الکشف عن الانماط الاولیة (Prototypes) لافکار ظاهرة اللعب فی العملرة المعاصرة مفترضا تأثرها بالعوامل السلوکیة والتنظیمیة والسایکولوجیة. ولتحقیق هدف البحث، وظفت الدراسة عینة بحثیة شملت (50) مشروعا. اعتمد البحث المنهج الظاهراتی والطریقة الوصفیة التحلیلیة من خلال ثلاثة اوجه مسحیة، وجمعت البیانات باستخدام استمارة الملاحظة (list check Observation)، واستخدم التحلیل العنقودی 

Architecture in Enrichment :An Explorative Study of the Formal Enrichment Achieved by Contrast

Asma Hasan Al‐ Dabbagh

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 3, Pages 193-205

Architectural literatures and practices presented the concept of Enrichment as one of the solutions for the problems of Modemism. The importance of this concept emerges due to its relation with other phenomena like visual complexity and ambiguity. Enrichment is a product character and a strategy to its creation. This product possess abundance and detail in the visual tools causing the meaning  nrichment and its readiness for multi interpretations. This concept is present in to two levels; the first, formal and includes complexity and riddles, while the second is moral which includes the multiinterpretations. These sub-concepts cover many tools to achieve it like redundance, contrast, formal transformations, slight contrast within a strong order and an ambiguous meaning.
 
طرحت الأدبیات المعماریة والممارسات العملیة مفهوم الاغناء کأحد حلول مشاکل الحداثة، وتبرز أهمیة المفهوم بسبب علاقته بظواهر أخرى کالتعقید البصری والغموض. والاغناء هو صفة للنتاج وستراتیجیة لخلقه، وهذا النتاج یملک غزارة واسهاب فی الوسائل البصریة مما یؤدی إلى غنى المعنى وانفتاحه لتعددیة التأویلات. یتواجد المفهوم فی مستویین الأول شکلی ویضم کلا من التعقید والتلغیز البصری، والثانی معنوی ویتضمن تعددیة التأویل، وتتضمن هذه المفاهیم الثانویة وسائل عدیدة لتحقیقها کالاسهاب والتضاد والتحولات الشکلیة والتباین الطفیف ضمن نسق قوی وغموض المعنى. تناول البحث وسیلة التضاد فی دراسته العملیة حیث تم تعریفها مع متغیراتها الرئیسة والثانویة ، وقد سعى البحث إلى استکشاف الخصائص والقیم الممکنة المولدة للتضاد من خلال التطبیق على مشروعین معمار بیین. أظهرت النتائج خصائص وقیم جدیدة للتضاد لم تذکرها الأدبیات إضافة لذلک فقد أظهرت الاستنتاجات اعتماد المعماریین التضاد فی مرجعیة أشکالهم والذی یؤثر بدوره على الخصائص الکلیة والغلافیة لتلک الأشکال، وجاء هذا الاستنتاج مؤیدا لمضمون الأدبیات السابقة.

Specialty of Concept "Creativity " in Architecture

Maysoon Safi Yaser

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 2, Pages 251-260

Architecture is one of the most effective changing methods in society. It's a cultural
phenomena that reveal thoughts and believes of its society through its production. That
production must have the power to introduce the unique, and which never been known. To achieve that is what could be named "Creativity".
The object of this research is concerned with clarifying the concept "Creativity" in general, and its specialty in Architecture. The method which have been followed was by:
l. Clarifying the concept in philosophy and linguistics theories because of itsinfluence on Architecture.
2. Clarifuing the concept in different theoretical attitudes and strategies that havebeen used in Architecture.The research concluded that Creativity could be meaning both Revealing andcreation. The Revealing would be reached by passed over what have been kaown, and theCreation would be by displacement what has been known

Development of the Form and Meaning Relationship in Architecture

Akram Jassim Al-Akkam; Ayad Ahmed ELhyti

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 1, Pages 70-86

Abstract
Many architectural literatures and studies emphasized on the relationship between Form and meaning. Ihat relationship varied through historical periods as a result of the natureof thinking changes reflecting specifically on that relationship. The research aims to verify the nature of relationship between form and meaning through historical and philosophical approaches in architecture. The research hypothesizedvariation of structural principles of that relationship To achieve the research's aim, It was subdivided into three parts. The first, historical dealt with a greek, gothic, romanesque, renaissance, and Baroque architecture, While the second part displayed the modern and contemporary architecture (post-modernsim and deconstractivism).
الملخص
رکزت الدراسات والطروحات المعماریة فی مناقشتها لعلاقة الشکل بالمعنى عبر الفترات التاریخیة المتباینة
کنتیجة لطبیعة التغیر فی الفکر وما انعکس منه على خصوصیة تلک العلاقة.
یهدف البحث الحالی تفحص طبیعة علاقة الشکل بالمعنى عبر التوجیهات التاریخیة والفلسفیة المهمة للعمارة،
مفترضا تباین اسس بناء هذه العلاقة.  ولتحقیق هدف البحث، فقد تم تصنیفه إلى ثلاثة اجزاء، الاول تاریخی متمثلا بالعمارة الاغریقیة الفوطیة،  الرومانسیة، عصر النهضة وعمارة الباروک، واهتم الثانی بفترة الحداثة والمعاصرة (ما بعد الحداثة والتفعیلیة، وتعامل  الثالث مع التوجهات الفلسفیة الظاهراتیة، البنیویة، ما بعد البنیویة.
أثبتت النتائج تباین مصادر ارتباط المعنى فی المحور التاریخی وتباین اسلوب تولید المعنى ومصسادره وانواعه
وصیغ التغیر فیه، ومصادر الشکل وخصائصه واسالیب تغیره فی محور فترة الحدائة والمعاصرة، وتباین ارتباط
المعنى بالذات والموضوع، واسلوب خلق المعنى، وامکانیة تحدید المعنى وادراکه فی محور التوجهات الفلسفیة
المعاصرة.  البحث تأثر العلاقة بالابعاد الزمانیة والمکانیة وبالنظره الفلسفیة تجاهها، وبالتالی تغیر المفردات الفاعلة فی  تلک العلاقة، ومیل تلک العلاقة للتحرر من الناحیة الموضوعیة نحو الذاتیة والتطرف بها (التفرد)، وتباین اسس بناء  علاقة الشکل بالمعنى من جهة وعلاقتها بالمتلقی من جهة اخرى.  وصیغ الاستنتاج النهائی بدینامیکیة علاقة الشکل بالمعنى من حیث اسس بنأئها او طبیعة التلقی.

Preferences an office in commercial administration

Khalil ibrahim Ali; Oday Abas Abood

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 2, Pages 160-172

This speech resemble the Identity ofArchitecture. A task which makes busy the thinkers
and educated class people in general and the Alchitectures in special, on a basic that the
Identity resembles thoughts which are as a kind of eagemess and retuming back for the past
till the point of resembling, as to be an expression for its role to achieve Identity this research
deals with through two axis the first relate in describing the dimension and sides ofthe
references in general sight and in Architecture in special sight. The research discusses the
Architecture through explaining the linguistic and Idiomatic dimensions the philosophical
side enlighten this reality and emerge discussions about the material and thoughts which are
previously the better to limitate the research state from this discussion limited the state which
indicates the complement of the two poles materials and thoughts giving less importance to
thebestoneandneglectstheother.Theresearchshiftstotheotherexplanationofthis
thought in the Architecture medial and what it means, what is related to it thrcugh the
references which caused stress for the importance ofthe references role in architecture on one
hand and explaining its kinds and branches depending on its relation to the field of
Architecture and out side and referring to the differences according on it period or age and
cercumestances which makes it to depend on the other hand what's above has its importance
in dehning the references and it differs from it in being a collective thought due to the tribally
seen not having it collectively that means consisting the references in one of its sides due to
what is previously not announcing the references in their collectively pictures the research
indicates the role of references in achieving the Identity through depending on the association'
It means achieving a kind of connecting with the cultural and civilization heretic and the
national roots in their in their indicates the importance of references and its necessity in
achieving the Identity and indicating a smart and creative beheviour in the presence of
references not meaning it to reduce it simportance to the hibal state or shifting it to the
historical relations and become as ash through analyzing the reality of now a days
Architecture. In addition to the explanation ofhow to behave with references in the frame of
achieving the Architecture have Identity'
 
 

Empirical Continuity Or Relational Secession

Hashim Adnan Al-Azzawi

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2001, Volume 1, Issue 2, Pages 151-186
DOI: IQJAP/iqjap.2001.169860

Abstract
Empiricism and Relationalism, the fl^,o main trends ofphilosophical thought each taking a different and contradictive stance towards the nature ofhuman knowledge resources and the data ofthe explicit and implicit facts ofthe uorld. These trvo trends continue to have a mutual effect, either individually or together on the role ofexperience or reason in interpreting the relationship between these facts and the absolute truth. This paper aims to clarifi and diagnose the differential components ofthe notions of continuity and secession in each of the previous trends leading to clarify the Arab-Islamic thought which is based upon the notions ofcontinuity and secession, and the characteristics of the Architectural and urban forms produced from such thought. Aiming to develop new scopes based upon a contemporary understanding ofthe terms of continuity and associated to its cultural heritage.
الملخص
التجریبیة والعقلانیة، اتجاهان أساسیان فی التفکیر الفلسفی، أتخذ کل منهما موقفا مختلفا، بل ومتضادا مع الآخر فیما
یتعلق بطبیعة المصادر والمنابع التی تنه منها المعرفة الإنسانیة معطیاتها حول الحقائق الظاهرة والباطنة للعالم. ولا
یزال هذان الأتجاهان یتبادلان التأثیر کل بمفرده أو مشترکین وبتغیر الزمن فی عملیة شد الفکر الإنسانی بأتجاه أسبقیة  التجربة أو العقل عن الحقائق المعرفیة و ماهیتها ومدى أتصالها او انفصالها عن بعض او عن الحقیقة المطلقة الکلیة.  وبأعتبار أن الهیئة الحضریة تمثل جزءا من تعبیرات المعرفة الإنسانیة الأشمل، ألا وهی معرفة الوجود وبلوغ  الحقیقة الموضوعیة عن الکون، وبأفتراض أن التواصل والأنفصال هما مفیومان فی جدلیة أزلیة تنتقل أطراف الصراع  فیها بین المستویات الفکریة لیتم ترجمتها وتحویلها الى نظریات فی مجالات مختلفة، وبالتالى تتجسد فی واقع مرئی  ملموس ومحسوس وبشکل عمل فنی، فأن البحث یهدف الى توضیح عناصر الأختلاف والتباین فی تناول مفهومی  التواصل والأنفصال وخصائصهما، والعمق الفکری لهما عند ک من التوجهین الأساسیین التجریبی والعقلانی  وأنعکاساتها فی العمارة والتصمیم الحضری، وذلک فی محاولة لتوضیح موقف الفکر العربی الأسلامی ومن ثم  خصائص العمارة العربیة الإسلامیة والکیفیة التی تعاملت بها مع هذه المفاهیم وتأثیرها فی خلق عمارة تعکس حاضرنا وتنتمی الى ماضیها.

Corner Joint in Architecture Basic Concepts

Atef muharb Al-Sauhairy

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2001, Volume 1, Issue 2, Pages 134-170
DOI: IQJAP/iqjap.2001.169859

الملخص
یمکن القول بأن أی نتاج إنسانی، ومن ضمنه العمارة، یحتاج إلى نوعین من الأفعال یکمل أحدهما الآخر؛ هما
الفعل النظری والفعل العملی. یمثل الأول الأفکار والأحاسیس ویمثل الثانی القدرة فی التجسید المادی لهذه الأفکار؛
والعلاقة الجدلیة بینهما هی إحدى أسس تطور العمارة وهی وفی أی مستوى من المستویات تمثل "المفصل". هناک عدة مستویات من المفاصل فی العمارة، والبحث معنی بالتعرف على أبعاد ومستویات مفصل الرکن.
تم تناول الموضوع من خلال بحث استقرائی یهدف إلى وضع المفاهیم الأساسیة التی یتم بموجبها التعامل مع
هذا المفصل. وکمنهج کانت البدایة فی التعریف الأنسب للرکن لیکون مدخلا إلى ما یلیه من عملیات التحلیل. وبعد
تثبیت عدة أفکار تم اختبارها بعدة أمثلة وبمقاییس مختلفة سواء فی العمارة التقلیدیة أو العمارة الحدیثة.