Print ISSN: 2617-9547

Online ISSN: 2617-9555

Keywords : Community


Virtues of al-Farabi in the transformation of the city Baghdad city markets model

Ibrahim Jawad Al-Yousif; Mustafa Kamil Kadhim; Sura Kassim Ameen

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2019, Volume 18, Issue 1, Pages 1-12

Abstract: The individual is the basis of the emergence of cities, through which the emergence of multiple cities differed in terms of location, history and population, but did not remain in the structure of the initial list until our present time without the transformation and change in the structure of the city and by its various functions such as housing and shopping and other services, whether the social aspect or Economic, political or religious, and therefore we find that the emergence of any architectural model in the city is linked to the individual and society through them are identified the nucleus of the first models and then changes to architectural models influenced by the changing social needs as a result of the spatial and temporal action of the era, Research problem "The role of the changing social needs that led to the transformation of the market model of the historic city of Baghdad." The aim of the research was to "demonstrate the impact of the social needs of the individual on the transformation of the pattern of basic formations in architectural models (markets) in the historic city of Baghdad." The research was based on an inductive analytical approach to a common reading between the virtues of al-Farabi and Maslow's hierarchy of needs. It was based on the stages of the emergence of models of the traditional markets of Baghdad as a case study through which the vocabulary of the theoretical framework is applied in order to study the extent of the individual's interaction with the changing social variables spatially and temporally, and the reflection on the individual's profession in the city and its practice through the professional ethics of the work that is embodied in the city market.
 
المستخلص: ان الفرد ھو أساس نشؤ المدن ، فمن خلالھ نشأت مدن متعددة اختلفت من حیث موقعھا وتاریخھا وعدد سکانھا ولکن لم تبقى ببنیتھا الأولیة قائمة حتى عصرنا الحاضر دون ان یحدث لھا تحول وتغیر فی بنیة المدینة وبفعل وظائفھا المتعددة کالسکن والتسوق وخدمات أخرى سواء کان ذلک بالجانب الاجتماعی او الاقتصادی او السیاسی او الدینی، ولھذا نجد ان نشوء أی أنموذج معماری فی المدینة مرتبط بالفرد والمجتمع فمن خلالھم یتم تحدید النواة الأولى للنماذج ومن ثم تحدث التغیرات للنماذج المعماریة بتأثیر الاحتیاجات الاجتماعیة المتغیرة نتیجة الفعل المکانی والزمانی للعصر، ولھذا فظھرت المشکلة البحثیة "دور الاحتیاجات الاجتماعیة المتغیرة التی أدت الى تحول أنموذج الأسواق لمدینة بغداد التاریخیة" وبرز ھدف البحث لیمثل "بیان تأثیر الاحتیاجات الاجتماعیة للفرد على تحول نمط التکوینات الشکلیة الأساسیة فی النماذج المعماریة ( الأسواق ) فی مدینة بغداد التاریخیة "، وقد اعتمد البحث على منھج تحلیلی استقرائی لقراءة مشترکة بین فضائل الفارابی وھرم ماسلو للحاجات. وتم الاعتماد على مراحل نشوء أنموذج الأسواق التقلیدیة لمدینة بغداد کحالة دراسیة یتم من خلالھا تطبیق مفردات الاطار النظری من اجل دراسة مدى تفاعلیة الفرد مع المتغیرات الاجتماعیة المتغیرة مکانیا وزمانیا، وانعکاس ذلک على مھنة الفرد فی المدینة وممارستھ لھا من خلال الأخلاقیة المھنیة للصنعة التی تتجسد فی أسواق المدینة.