Print ISSN: 2617-9547

Online ISSN: 2617-9555

Keywords : Experimental continues


Empirical Continuity Or Relational Secession

Hashim Adnan Al-Azzawi

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2001, Volume 1, Issue 2, Pages 151-186
DOI: IQJAP/iqjap.2001.169860

Abstract
Empiricism and Relationalism, the fl^,o main trends ofphilosophical thought each taking a different and contradictive stance towards the nature ofhuman knowledge resources and the data ofthe explicit and implicit facts ofthe uorld. These trvo trends continue to have a mutual effect, either individually or together on the role ofexperience or reason in interpreting the relationship between these facts and the absolute truth. This paper aims to clarifi and diagnose the differential components ofthe notions of continuity and secession in each of the previous trends leading to clarify the Arab-Islamic thought which is based upon the notions ofcontinuity and secession, and the characteristics of the Architectural and urban forms produced from such thought. Aiming to develop new scopes based upon a contemporary understanding ofthe terms of continuity and associated to its cultural heritage.
الملخص
التجریبیة والعقلانیة، اتجاهان أساسیان فی التفکیر الفلسفی، أتخذ کل منهما موقفا مختلفا، بل ومتضادا مع الآخر فیما
یتعلق بطبیعة المصادر والمنابع التی تنه منها المعرفة الإنسانیة معطیاتها حول الحقائق الظاهرة والباطنة للعالم. ولا
یزال هذان الأتجاهان یتبادلان التأثیر کل بمفرده أو مشترکین وبتغیر الزمن فی عملیة شد الفکر الإنسانی بأتجاه أسبقیة  التجربة أو العقل عن الحقائق المعرفیة و ماهیتها ومدى أتصالها او انفصالها عن بعض او عن الحقیقة المطلقة الکلیة.  وبأعتبار أن الهیئة الحضریة تمثل جزءا من تعبیرات المعرفة الإنسانیة الأشمل، ألا وهی معرفة الوجود وبلوغ  الحقیقة الموضوعیة عن الکون، وبأفتراض أن التواصل والأنفصال هما مفیومان فی جدلیة أزلیة تنتقل أطراف الصراع  فیها بین المستویات الفکریة لیتم ترجمتها وتحویلها الى نظریات فی مجالات مختلفة، وبالتالى تتجسد فی واقع مرئی  ملموس ومحسوس وبشکل عمل فنی، فأن البحث یهدف الى توضیح عناصر الأختلاف والتباین فی تناول مفهومی  التواصل والأنفصال وخصائصهما، والعمق الفکری لهما عند ک من التوجهین الأساسیین التجریبی والعقلانی  وأنعکاساتها فی العمارة والتصمیم الحضری، وذلک فی محاولة لتوضیح موقف الفکر العربی الأسلامی ومن ثم  خصائص العمارة العربیة الإسلامیة والکیفیة التی تعاملت بها مع هذه المفاهیم وتأثیرها فی خلق عمارة تعکس حاضرنا وتنتمی الى ماضیها.