Print ISSN: 2617-9547

Online ISSN: 2617-9555

Keywords : sustainability


Assesses The Green Infrastructure A proposed development plan for green infrastructure To the city of Kut

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2017, Volume 16, Issue 2, Pages 74-87

The Problems increase dramatically day after day in cities and declining quality of life, Resulting the decline on ecosystems, To address the problems in an integrated manner infrastructure green concepts emerged in the nineties of the last century and spread throughout the world, but there seems to be lack of understanding of green infrastructure in Iraq, as well as the weakness of environmental awareness and the important role of biodiversity for human life, Therefore, the search is trying to address the knowledge gap of this concept, as well as the development of strategies for the development in the city of Kut, through an integrated a comprehensive approach and not as parts individually guidance of the concept of infrastructure Green to take advantage of the banks of rivers and water resources that most Iraqi cities by the fall, to take advantage of the water sources including in harmony with the principles of green infrastructure. The research found that there is a shortage and poor distribution of green areas in the city of Kut, not to take advantage of the city characterized by an abundance of water resources in the promotion of green areas and invested for the establishment of an effective green infrastructure site. Search integrated strategies for the development of green infrastructure in the city has also developed in line with the site and the privacy of the city of Kut..

The Effect of Landscape in Sustainability of Schools

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2012, Volume 11, Issue 25, Pages 36-56

The landscape in sustainable schools acquires great importance in the knowledge era, which is of
essential development. This era deals with the components of educational system, concentrates on the educator, transfers teacher from the impart teacher to a trainer teacher, and ensure on selfeducation
activity to achieve the aim of modern education, which visualize by sustainable teaching or
teaching to the sake of sustainable development.اكتسب موضوع الفضاءات الخارجية في المدارس المستدامة اليوم أهمية كبيرة ، في عصر المعرفة ذا التطورات
الجوهرية والذي يتناول مكونات النظام التربوي بالتعديل، والتركيز بصورة أساسية على المتعلم، والانتقال من دور المعلم الملقن
إلى المعلم المدرب، والتأكيد على التعلم الذاتي والنشاط لتحقيق أهداف التعلم المعاصر التي تمثلت بالتعليم المستدام أو التعلم من
اجل التنمية المستدامة. وأصبح ضرورياً تكيف البيئة المدرسية مع الحاجات التعليمية الجديدة، التي تدعو إلى تطوير العلاقة بين
المعلم والتلميذ والانفتاح على البيئة الخارجية، فظهرت أهمية البحث الحالي الذي ارتأى أن يسلط الضوء على دور الفضاءات
الخارجية المدرسية وأهميتها في تفاعل التلاميذ مع محيطهم من خلال خصائصها المميزة ، فبعد الاطلاع على الدراسات الخاصة،
برزت أهمية الفضاءات الخارجية في المدارس المستدامة في تحقيق الاستدامة في (الجانب التعليمي والبيئي و الاقتصادي و
الاجتماعي والجمالي والنفسي و الأمني).
تمثلت المشكلة البحثية ب(عدم وجود تصور واضح بشأن أهمية الفضاء الخارجي المدرسي في عملية تعليم التلاميذ محليا وفقا إلى
المتطلبات المعاصرة للتعليم) ، وافترض البحث (أن تعليم وتفاعل التلاميذ في الفضاء الخارجي المدرسي مرتبط بمدى أهلية هذه
الفضاءات).
ولحل المشكلة البحثية سيتناول البحث المحاور التالية (مفهوم المدرسة المستدامة و الفضاءات الخارجية المستدامة واهم الدراسات
التي تناولت كلا منهما في هذه المدارس) ولاختبار فرضية البحث فقد تم اعداد استمارة استبانة وانتخاب عينتين قصدية تمثلت
العينة الأولى بنماذج من المدارس الابتدائية والتابعة لمديرية تربية محافظة بغداد/الرصافة الثانية، وتمثلت العينة الثانية ب(تلاميذ
مرحلة السادس الابتدائي) لغرض اجراء البحث الميداني.
توصل البحث إلى وجود رغبة لدى التلاميذ في توجيه الدروس نحو الخارج ،إلا أن هذه الرغبة تتسم بالخمول وتواجه عقبات
متعددة أهمها غياب فضاءات خارجية مؤهلة لذلك، كما إن طبيعة المناهج الدراسية التي تعود التلاميذ أخذها داخل الصفوف التي
غالبا ما تكون بطريقة التلقين ،جعلت التلاميذ مركزين على الجوانب النظرية أكثر من العملية وبذلك فهم يقضون زمنا أطول داخل
الصفوف مما جعل استعمالهم للفضاء الخارجي لغرض اللعب فقط.
قدم البحث أنموذجا تصميميا لأحد الفضاءات الخارجية لأحد المدارس المنتخبة، والذي عد تأهيلا له باتجاه فضاء خارجي مدرسي
مستدام.

Sustainability Principals of Traditional Architecture in the Islamic Perception

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2008, Volume 7, Issue 12, Pages 74-91

Undoubtedly, Islam contains many sustainability and environment conservations indicators that integrated with the social values and human behaviour of the Moslems society. The concept of environment in the Islamic perception means more than the simple enumeration of its components or those of the ecological system; it transcends this to establish a link between these components and the human factor. Thus, built environment in the Islamic World was a reflection of Moslems view to environment as living entity. This view is materialized in different levels whether in the city planning or architectural design that was shaped by the beliefs and actions of inhabitants who adhered to the Islam as a way of life with social ideals. This research aims to study the sustainability potential in the traditional architecture in the Arab World: especially the house.

Research methodology depends on analytic approach to environmental solutions in the traditional house from sustainability standpoint. In addition, research depends on procedural approach to the survey measurements taken to case study samples to traditional and modern houses in Baghdad.