Print ISSN: 2617-9547

Online ISSN: 2617-9555

Author : Al-Akkam, Akram Jassim


Change of the Aesthetical and Functional Meaning in Deconstractive and Post-Modern Architecture

Akram Jassim Al-Akkam; Ayad Ahmed ELhyti

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 1, Pages 104-126

Abstract
Some studies focused on the meaning of function and aesthetics, and its' changing
mechanism in contemporary architecture. These studies aimed to explore the changing
foundations of formal relationships, which leads to change meaning in contemporary
Architecture. Some studies didn't explain the significance of changing values or the activity
degree that associated formal relationships.
The aim ofthc research is to explore the significance values ofchanging esthetical and
formal meaning indicators, and to explore the activity of formal relationships associating in
building structural foundation that changing eslhetical and functional meaning in
deconstractivism and post modernism architecture.
It was hypothesized the variation of structural and semantical foundations that change
esthetical meaning in deconstractivism and post-modemism architecture, and with more
visible weight to variation ofchanging the esthetical meaning in comparison with functional
once.
الملخص
تناولت العدید من الدراسات معنى الوظیفة والجمال واسالیب التغیر المعتمدة لهما فی العمارة المعاصرة. وهدفت
بعض الدراسأت الى کشف أسس تغییر العلاقات الشکلیة المؤدیة الى احداث تغیر المعنى فی العمارة المعاصرة، الا انها  لم توضح معنویة قیم التغیر او فاعلیة المفردات الشکلیة المساهمة بهأ.  یهدف البحث الجاری الى الکشف عن معنویة قیم التغیر بالمعنى الوظیفی والجمالی، والکشف عن فاعلیة المفردات  الشکلیة المساهمة فی بناء الأسس الهیکلیة لتغیر المعنى الوظیفی والجمالی فی عمارة ما بعد الحداثة والتفکیکیة، مفترضا  تباین الأسس المعنویة والهیکلیة لتغیر المعنى الجمالی فی عمارة ما بعد الحداثة والتفکیکیة ویکون التباین اکثر وضوحا  فی تغیر المعنى الجمالی مقارنة بتغیر المعنى الوظیفی فی عمارة ما بعد الحداثة والتفکیکیة.  ولتحقیق هدف الدراسة، اعتمد البحث شبه التجریبی أسلوب الدراسة التحلیلیة الوصفیة، ووظف عینة مستجیبة

The Technological Indicators of the Relationship Between Structure and Form in Contemporary Interior Spaces

Akram Jassim Al-Akkam; Hazim AL-Tek; Rand Hazim Agha

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 1, Pages 152-166

Abstract
Some studies concentrated on the technology subject in architecture and specifically
between form and structure in contemporary interior space. It has hypothesized the influence
of technology on relationship between structure and form is structurally and meaningfully.
But that studies hasn't explain the significance degree ofthat relationship indicators.
The aim of the research is to explore the significance degree ofthe technological
relationship indicators between form and structue in contemporary interior spaces. The
research's hypothesis that the significance degree of the indicators are varied.
In order to tackle the investigation problem, the research employ (28tb) interior spaces
as research setting, and, (10'n) respondents. The data was gathered through checklist and
through three surveying phases which approximately took three months. T-Test analysis was
used as statistical method in processing the data depending on (spss) program.
الملخص
رکزت العدید من الطروحات على موضوع التکنولوجیا فی العمارة عموما والفضاءات الداخلیة خصوصا،
وتناولت بعض الدراسات اثر التکنولوجیا على العلاقة بین الشکل والمنشأ فی الفضاء الداخلی المعاصر مفترضة تأثر  تلک العلاقة بالأسس الهیکلیة والمعنویة للتکنولوجیا، إلا أن تلک الدراسة لم تبین درجة معنویة مؤشرات تلک العلاقة.  یهدف البحث الحالی الکشف عن درجة معنویة مؤشرات العلاقة التکنولوجیة بین الشکل والمنشأ فی الفضاءات  الداخلیة، مفترضا تباین درجة معنویة تلک المؤشرات.  ولتحقیق هدف الدراسة، وظف البحث عینه شملت (10) مستجیبین ومجموعة فضائیة منتخبة شملت (28)  فضاءا داخلیا، جمعت البیائات خلال استمارة الملاحظة، وخلال ثلاثة اوجه مسحیة، استغرقت قرابة ثلائة اشهر استخدم  التحلیل التائی (T-Test) کاسلوب إحصائی فی معاملة البیانات وباعتماد برنامج (spss).  أوضحت النتائج أولویة الصیاغة المبتکرة للتشکیلات الشکلیة المنشئیة ومیلها للتهرر من الهندسیة المنتظمة  غلاف الفضاء الداخلی من المحددات التصمیمیة، اضافة لتنوع العلاقات الشکلیة  نحو العضویة والنحتیة، وتحرر  المنشئیة مثل التدرج والتکسر.  کما بینت النتائج اولویة العلاقات المعنویة (semantical) والمتمثلة بالتعبیر الفنی والصراحة التعبیریة عن  المنطق المنشئی والشکلی، شمولیة وتکامل الحلول، عرض التقنیات بصورة زخرفیة او نحتیة، غموض العلاقات

Development of the Form and Meaning Relationship in Architecture

Akram Jassim Al-Akkam; Ayad Ahmed ELhyti

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 1, Pages 70-86

Abstract
Many architectural literatures and studies emphasized on the relationship between Form and meaning. Ihat relationship varied through historical periods as a result of the natureof thinking changes reflecting specifically on that relationship. The research aims to verify the nature of relationship between form and meaning through historical and philosophical approaches in architecture. The research hypothesizedvariation of structural principles of that relationship To achieve the research's aim, It was subdivided into three parts. The first, historical dealt with a greek, gothic, romanesque, renaissance, and Baroque architecture, While the second part displayed the modern and contemporary architecture (post-modernsim and deconstractivism).
الملخص
رکزت الدراسات والطروحات المعماریة فی مناقشتها لعلاقة الشکل بالمعنى عبر الفترات التاریخیة المتباینة
کنتیجة لطبیعة التغیر فی الفکر وما انعکس منه على خصوصیة تلک العلاقة.
یهدف البحث الحالی تفحص طبیعة علاقة الشکل بالمعنى عبر التوجیهات التاریخیة والفلسفیة المهمة للعمارة،
مفترضا تباین اسس بناء هذه العلاقة.  ولتحقیق هدف البحث، فقد تم تصنیفه إلى ثلاثة اجزاء، الاول تاریخی متمثلا بالعمارة الاغریقیة الفوطیة،  الرومانسیة، عصر النهضة وعمارة الباروک، واهتم الثانی بفترة الحداثة والمعاصرة (ما بعد الحداثة والتفعیلیة، وتعامل  الثالث مع التوجهات الفلسفیة الظاهراتیة، البنیویة، ما بعد البنیویة.
أثبتت النتائج تباین مصادر ارتباط المعنى فی المحور التاریخی وتباین اسلوب تولید المعنى ومصسادره وانواعه
وصیغ التغیر فیه، ومصادر الشکل وخصائصه واسالیب تغیره فی محور فترة الحدائة والمعاصرة، وتباین ارتباط
المعنى بالذات والموضوع، واسلوب خلق المعنى، وامکانیة تحدید المعنى وادراکه فی محور التوجهات الفلسفیة
المعاصرة.  البحث تأثر العلاقة بالابعاد الزمانیة والمکانیة وبالنظره الفلسفیة تجاهها، وبالتالی تغیر المفردات الفاعلة فی  تلک العلاقة، ومیل تلک العلاقة للتحرر من الناحیة الموضوعیة نحو الذاتیة والتطرف بها (التفرد)، وتباین اسس بناء  علاقة الشکل بالمعنى من جهة وعلاقتها بالمتلقی من جهة اخرى.  وصیغ الاستنتاج النهائی بدینامیکیة علاقة الشکل بالمعنى من حیث اسس بنأئها او طبیعة التلقی.

Western and Arabic Islamic Architecture Discourse

Akram Jassim Al-Akkam

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 2, Pages 94-116

Abstract
Many literatures concentrated on the issue of architecture discourse which identified by the
space of conceptual thought that has essential characteristics based on knowledge foundations and
distinctive historical, cultural, religious, and social dimensions. These literatures pointed to westem
architecture discourse elements and Arabic Islamic architecture discourse and cultural,
environmental and doctrinal reference, But these literatures didn''t present clear comparative picture
for those discourses.
الملخص
رکزت العدید من الطروحات على فکرة الخطاب المعماری والمعرف بالفضاء المفاهیمی الفکری ذات الخصائص
الجوهریة القائمة على اسس معرفیة وابعاد اجتماعیة ودینیة وثقافیة وتاریخیة ممیزة. واشارت تلک الطروحات الى الخطاب المعماری الغربی ومفرداته المتعددة والخطاب المعماری العربی الاسلامی وثوابته العقائدیة والبیئیة والثقافیة، الا ان تلک الطروحات لم تقدم صورة مقارنة واضحة للخطابین.
لذا یهدف التحقیق الحالی الى اجراء مقارنة بین مفردات الخطابین، مفترضا تباینا فی أسسهما البنائیة. ولتحقیق هدف الدراسة فقد اعتمد البحث على اسلوب استعراض الادبیات النظریة المرکزة.
اوضحت النتائج تباین الخطابین فی غالبیة المفردات والتی تشمل النظرة تجاه الوجود الانسانی فی الکون واسلوب فهم العالم الخارجی، طبیعة الانسان، مرجعیة الخطاب وطبیعته، اعتمادیة الخطاب وهدفه وسماته، الیة البناء الفکری للخطاب واصنافه، محاور الترکیز والاهتمام، اسلوب التجسید، مجال البحث، طبیعة النظرة للجمال وسبل انتاج القیم الجمالیة وقواعدها، ادراک المکان، وجهة النظر تجاه الابداع والعمارة کثقافة واصول مرجعیتها،