Print ISSN: 2617-9547

Online ISSN: 2617-9555

Author : AL-Dahwi, Suha Hasan


Sources of the Architectural Form and its Specialization in Iraqi Architectural Education

Suha Hasan AL-Dahwi

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2002, Volume 2, Issue 1, Pages 87-103

Abstract
M",ry studies have concentrated on form sources in architecture according to many
lundamentals in classification, which have been graduated from generality to specialty of
subject. They have consisted of: Iheories of fbrm ,design kinds . design constraints ,design
conceptual ipproaches , sources belongation and degrec of common source which has
produled many different sources according to these studies
Tl.rese many approaches about architecture form sources and misunderstanding them in
1.aqi architecturai
-teaching
have led to appearance of the research problem (There is_ n^o clear
idea about the nature ofdlpendent souries { from students} to drive the architectural form in
lraqi architectural schools). The research objective is to define an comprehensive theoretical
liamework about the nature of architectulal folm sources in general and to discovel the
sources which the students depend on specially in Iraq and to explain the specialty ofteaching
which was concerning with the research subject.
The study has concluded that the architectural student depend on many sources. for one
project, this make sure the conceptual comprehensively and the richness of architectural
produ"ts, also the results have appeared many characteristics of products, in addition the
specialty of architectural teaching in lraqi architectural schools which is conceming on form
sources.
الملخص
رکزت العدید من الدراسات على مصادر الشکل فی العمارة تبعا لاسس عدیدة فی التصنیف تدرجت من العمومیة
الى خصوصیة الموضوع حیث شملت الدراسات: نظریات الشکل، أنواع التصمیم، محددات التصمیم، التوجهات الفکریة  للتصمیم ، انتمائیة المصدر ، ودرجة مالوفیة المصدر. مما نتج عن ذلک تعدد المصادر واختلافها تبعا لتلک الدراسات.  أن هذه التعددیة فی التوجهات حول مصادر الشکل المعماری وعدم وضوحها فی التعلیم المعماری العراقی بشکل  خاص أدى الى بروز مشکلة البحث وهی ( عدم وجود تصور واضح حول نوع المراجع المعتمدة (من فبل الطلبة)  اشتقاق الشکل المعماری فی المدارس المعماریة العراقیة). یهدف البحث الى تحدید إطار نظری شامل لطبیعة مراحع  الشکل المعماری عموما واستکشاف المراجع التی یعتمدها الطلبة فی العراق خصوصا وتوضیح خصوصیة التعلیم فیما  یتعلق بموضوع البحث .  استنتج البحث تعددیة المصادر المعتمدة من قبل الطالب المعماری بالنسبة للمشروع الواحد مما یؤکد الشمولیة  الفکریة وغنى النتاج المعماری ، کما أظهرت النتائج ممیزات الاشکال الناتجة . فضلا عن خصوصیة التعلیم  المعماری فی المدارس المعماریة العراقیة والمتعلقة بمصادر الشکل.
أوصت الدراسة باستثمار نتائج البحث فی الممارسة التطبیقیة وأهمیة التواصل المعرفی بالنسبة للدروس النظریه
لغرض رفد الطلبة بالمعلومات النظریة ولتعزیز العمل التطبیقی حین قیامهم بعملیة التصمیم .