Print ISSN: 2617-9547

Online ISSN: 2617-9555

Author : Al Dabbagh, Asma Hasan


Rhythm in the Cubic Architectural System

Asma Hasan Al Dabbagh

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2003, Volume 3, Issue 1, Pages 113-127

Recent architectural literature dealt with cubism as a movement ofart and Architecture directly or through a specified phenomenon which relates the two indirectly. This research deali with the System in Cubism according to the Structuralist Methodology which concentrates on three characteristics: Totality, Transformations and Seli-control. At its first stage this rescarch attempts to clarify these tlree characteristics concentrating on the architectural freld. It extacted the formal tools used to reinforce the system in the architectural product' too' Rhythm emerged amongst ihese tools, rhythm as a major tool was defined, its importance was pointed out and its types were demonstrated. At its second stage, the res'earch ried to explote the nature of rhythm in the Twenties Revivalism Approach. The results showed that architects use the layered rhythm in facades through the use of multi planes which include grids, walls and elements ilterfering with each other to achieve the totality of the facades , thus reinforcing its cubic system' The conclusions confirm that Twenties Revivalism Approach in architecture had been affected by cubism as a movement of art and supporting the context of some parts of literature.
 
تناولت بعض البحوث المعماریة الحدیثة الحرکة التکعیبیة من خلال علاقتها بالعمارة مباشرة أو من خلال ظاهرة محددة تربط الاثنین معا بطریقة غیر مباشرة ، بینما یتناول هذا البحث موضوع النظام فی التکعیبیة حسب المنهج البنیوی الذی یرکز على میزات ثلاث هی الکلیة والتحویلا والضبط الذاتی ، وقد حاول البحث توضیح کلا منها مع الترکیز على الحقل المعماری، وعلى الوسائل الشکلیة المستخدمة لتعزیزالنظام فی النتاج المعماری. برز منها وسیلة الإیقاع حیث تم تعریفه وبیان أهمیته وأنواعه، ثم سعى البحث فی مرحلته الثانیة إلى الکشف عن طبیعة الإیقاع فی توجه إحیائیة العشرینات ، وقد أظهرت النتائج استخدام معماریی هذا التوجه للإیقاع الطباقی فی الواجهات من خلال عدة مستویات تضم شبکات وجدران وعناصر تتداخل مع بعضها لتحقق کلیة الواجهات معززة بهذا نظامها التکعیبی. جاءت الاستنتاجات مؤکدة لتأثر توجه إحیائیة العشرینات فی العمارة بالحرکة التکعیبیة فی الفن، ومؤیدة لمضمون بعض الأدبیات السابقة.