Print ISSN: 2617-9547

Online ISSN: 2617-9555

Author : Dhumad, Ammar


Design requirements for contextual integration for train stations (Iraqi stations as a model)

Abdullah Saadoon Salman; Ammar Dhumad

The Iraqi Journal of Architecture and Planning, 2019, Volume 18, Issue 2, Pages 28-41

Abstract
The buildings of the railway stations are one of the important buildings that distinguish the cities and give them their identity and their special character through their association with the memory of the society that contains them. The importance of these centers as commercial and cultural centers, as well as their main function in transporting passengers and goods, To the atrophy of its effectiveness, so it must be protected and developed to contribute effectively in the performance of its diverse activities in an integrated manner and to serve the community at various levels and encourage the use of public transport. Therefore, many studies dealing with the concept of contextual integration of train stations have been discussed in an implicit or major manner. However, these studies were characterized by selectivity and lack of comprehensiveness in the treatments, especially with respect to the aspects of the contextual integration of the station in terms of design. Thus, the research problem was identified "the need to create a comprehensive theoretical view of the concept of contextual integration in the design of attractive local train stations " was identified. The aim of the research is to "crystallize a comprehensive theoretical conception of the aspects of contextual integration in the design of attractive local train stations".
المستخلص: تعد أبنیة محطات القطارات واحدة من المبانی المهمة والتی تمیز المدن وتعطیها هویتها وطابعها الخاص من خالل أرتباطها بذاکرة المجتمع الحاوی لها، أذ تبرز أهمیتها بکونها م ارکز تجاریة ًة الى وظیفتها الرئیسة فی نقل الرکاب والبضائع. وثقافیة أضاف تعانی المحطات المحلیة من سوء أدارة وتوجیه مما یؤدی بصورة او بأخرى الى ضمور فعالیتها، لذا وجب حمایتها وتطویرها لتسهم بشکل فعال فی تأدیة نشاطاتها المتنوعة بصورة متکاملة ولخدمة المجتمع بمختلف مستویاته وتشجیعه على أستخدام النقل العام ، ولذلک تم مناقشة العدید من الدراسات التی تناولت مفهوم التکامل السیاقی فی تصمیم محطات القطارات بصورة ضمنیة أو رئیسة ، إال أن هذه الدراسات اتسمت باألنتقائیة وعدم الشمولیة فی المعالجات بما یتعلق بجوانب التکامل السیاقی للمحطة من حیث التصمیم، وبذلک تحددت مشکلة البحث المتمثلة بــ " الحاجة الى ایجاد تصور نظری شامل لمفهوم التکامل السیاقی فی تصمیم محطات القطا ارت المحلیة الجاذبة " لیبرز هدف البحث فی " بلورة تصور نظری شامل لجوانب التکامل السیاقی فی تصمیم محطات القطارات المحلیة الجاذبة".